4. Etappe - Braunau am Inn bis St. Wolfgang

• vhodné za každého počasí
  • vhodné pro rodiny

Kondice: lehký, -á, é
panoráma: výlet snů

Asfalt

Jedná se o královnu celé trasy, krajina je čím dál tím působivější, čím blíže se dostáváte k horám. Na závěr se vydáte na kole podél tří krásných jezer Solné komory. V Braunau nás vyzvedne Mattigtalská cyklostezka. Nejjednodušší způsob, jak ji najít, je sjet na kole zpět dolů k hostinci a po proudu řeky na značenou křižovatku. Případně můžeme ze Salzburger Straße, pokračování náměstí, odbočit doleva do ulice Färbergasse a pak pokračovat rovně po Haselbacherově chodníku, dokud nenarazíme na ukazatele cyklostezky Mattigtal. V Haselbachu minete kostel svatého Valentina, který stojí za vidění a je neprávem neznámým klenotem. Postupně opustíte město a vstoupíte do venkovské krajiny údolí dolního Mattigtalu.
Kulturní zastávkou by mohl být kostel svatého Jiří an der Mattig s barokními oltáři od bratří Zürnů, bohužel je však zavřený a k jeho návštěvě je třeba se přihlásit na farním úřadě dva dny předem (!). Projedete majestátním tržním městečkem Mauerkirchen a brzy spatříte věž svatého Floriána u Helpfau. Tento kostel - stojící na kopci - je rovněž zavřený, ale spolu s rybníky před ním nabízí malebný motiv k fotografování.
Cyklostezka se stáčí doprava, překračuje údolí Mattigtal a přijíždí do tržního městečka Uttendorf s velkým náměstím a několika kostely. Trasa pokračuje na druhou stranu údolí. Cyklostezka se nedotýká města Mattighofen, ale směřuje do Pfaffstättu, kde ji opustíme, odbočíme doleva do města a zabočíme doprava na silnici označenou "Munderfing".
Munderfing je typická innviertelská vesnice, kterou se projíždí až k Landgasthaus Graf, naproti němuž je po pravé straně most přes Schwemmbach. Na další cestě odbočte doleva, ale pak pokračujte rovně po římské cestě, kde se u malé kapličky silnice stáčí doprava. Tím se dostanete do vesnice Valentinhaft s kostelem, kde otvor ve zdi napravo od vchodu označuje místo, kde se svatý Wolfgang protáhl zdí, aby kostel zevnitř odemkl. Na kole pokračujte pod kostelem, v Oberhaftu odbočte doleva a u železniční trati doprava. Na železniční zastávce "Teichstätt" si prohlédněte zámek, který byl přeměněn na statek, kde podle pověsti pobýval svatý Wolfgang. Sepsal zde listinu. Vraťte se k hostinci Ledl, přejděte železnici a ihned odbočte vlevo na silnici, která vede do Lengau.
Po návštěvě "obřího hrobu" na hřbitově vedle kostelní brány pokračujte stejným směrem po cyklostezce "Barocktour" do Roidwalchenu, který je již v provincii Salzburg a kde odbočte vlevo do dalšího většího města Straßwalchen. Než tam dojedete, minete obrovské skladiště aut, kde jsou oddělené sektory pro jednotlivé typy a značky aut.
Ve Straßwalchenu se ocitnete na náměstí. Vydejte se na jih směrem na Salzburg a po krátké vzdálenosti odbočte na silnici vedoucí do Mondsee. Po pravé straně opět začíná cyklostezka, která vás provede zajímavými obcemi Irrsdorf a Oberhofen, a jste zpět v Horním Rakousku. Brzy poté se vám naskytne pohled na jezero Zellersee neboli Irrsee, do jehož úžlabiny svižnou jízdou sjedete. Trasu po západním břehu lze doporučit i cyklistům, protože je mnohem přirozenější a vyhýbá se rušné hlavní silnici. Na jižním břehu zůstanete na cyklostezce a dojedete do starého tržního města Mondsee na stejnojmenném jezeře s nádherným klášterním kostelem. Dnes je to vyhlášené rekreační středisko.
Pro cyklisty je nejvhodnější vyjet z Mondsee tak, že z náměstí odbočíte doleva a po cyklostezce pokračujete rovně k jezeru. Projedete nádhernou lipovou alejí se starobylými stromy po levé i pravé straně. Na jejím konci, na cestě k promenádě u jezera a lido, najdete kapličku u jezera s velkým obrazem svatého Wolfganga, kde probouzí pramen na Falkensteinu. U hlavní silnice, kde alej končí, však musí odbočit doprava a pak pokračovat směrem na St. Gilgen, až dojde k obchodnímu domu. U jeho parkoviště začíná cesta, která pak ústí do další aleje, tentokrát lemované břízami. Na jejím konci opět přejde hlavní silnici a ocitne se tak na cestě, která ho vede přes malebný St. Lorenz do Plombergu. Tam může podél břehu jezera využít cyklostezku vedle hlavní silnice, po které se drží až do obce Scharfling. Začíná delší stoupání do průsmyku Scharfling (604 m) s výškovým rozdílem asi 180 metrů. Kolem jezera Krottensee a hradu Hüttenstein dojdete k odbočce na Fürberg, kde se musíte rozhodnout, jak budete pokračovat. Z Fürbergu se lodí po jezeře Wolfgangsee pohodlně dostanete do čtvrti Ried, odkud je to do Svatého Wolfganga jen pár set metrů. Alternativně můžete jet na kole kolem jezera Wolfgangsee po cyklostezce Solné komory a dojet až do St. Wolfgangu (cca 20 km). Můžete také využít přívoz v Abersee (přejezd) nebo přívoz přes jezero do St. Wolfgangu. Upozornění: Přes Falkenstein není možné jet na kole. V každém případě se k poutnímu kostelu svatého Wolfganga, který je cílem mnoha poutníků, dostanete všemi uvedenými trasami.