Schafberg (über Winkl)

Kondice: střední
panoráma: skvělé panorama

Asfalt, štěrk, suť, Turistická cesta

Túra kolem jezer a po stezkách s ocelovými lany:
Náročná sestupná túra se slavným panoramatickým výhledem se dvěma jednoduchými, ale exponovanými úseky horolezecké stezky. Při zasněžení velmi nebezpečné!

Každé léto supí den co den stařičká ozubnicová dráha na Schafberg po trati 5,85 km ze St. Wolfgangu až skoro pod vrchol Schafbergu. Při její poklidné rychlosti mají cestující spoustu času, aby mohli obdivovat „šikmou krajinu“ za okny vagonu. Úplně nahoře, u horského hotelu postaveného v roce 1906 těsně u severní stěny Schafbergu, jsou pak odměněni známým výhledem na sedm salzkammergutských jezer. Vysokohorské dobrodružství začíná nejprve sestupem, a sice přes úzkou „Himmelspforte“ k maličkému jezeru Suissensee (které v podstatě tvoří dvě malá plesa). Odtud se pokračuje k jezerům Mittersee a Mönichsee. Pak následuje druhá část dobrodružné cesty: Purtschellersteig. Tato exponovaná skalnatá trasa připomíná učitele tělocviku ze Salzburgu, který v 19. století jako jeden z prvních horolezců „bez průvodců“ zdolal dokonce východoafrické pětitisícovky. Nejprve se vydáme od vrcholové stanice Schafbergbahn nahoru k horskému hotelu. Doleva přes západní hřeben k chatě Himmelspforthütte a ke stejnojmenné skalní rozsedlině, která uvolňuje cestu doprava na sever. Po zajištěných skalních stupních sestoupíme do suťové oblasti u paty severních srázů Schafbergu a přejdeme doprava téměř po rovině do kotliny s jezerem Suissensee (chata - přístřešek). Bez velkého převýšení se dostaneme dál ke skrytému jezeru Mittersee a přes sedlo k jezeru Mönichsee, obklopenému lesy. Nad jezerem překonáme nízký hřbet, z kterého se odbočuje doprava na stezku Purtschellersteig. Vede nahoru po strmém, zpočátku zalesněném jižním svahu vrcholu Törlspitz. Navazující skalnaté úbočí překonáme po stupních a pomocí ocelových lan. Pak projdeme skalním žlebem a po mírném jižním svahu Schafbergu k železničnímu přejezdu před Schafbergalm. Na tomto místě jsou na výběr dvě možnosti: Vpravo se dostaneme po mnoha schodech a úzké kamenné stezce zase nahoru, zpět k hotelu Schafbergspitze. My však půjdeme rovně, přejdeme koleje a dostaneme se k železniční zastávce Schafbergalpe. Odtud vede široká cesta (č. 23) přes hřbet horské pastviny a pak doleva po příkrých lesnatých svazích až dolů do St. Wolfgangu. Varianty: Kdo nechce absolvovat stezku Purtschellersteig, může odbočit nad jezerem Mönichsee doleva po širokém lesnatém a lučním hřbetu (cesta č. 27) k Vormaueralm a sestoupit doprava po Vormauerweg až do St. Wolfgangu. Další možnost sestupu nabízí Auerriesenweg, odbočující nad jezerem.  Nebo obejdete všechny lezecké stezky tak, že sejdete od hotelu Schafbergspitze po již zmíněné cestě se schody až k zastávce Schafbergalpe.

výchozí bod: St. Wolfgang (železniční stanice Schafbergbahnhof)