© Foto Oberösterreich Tourismus GmbH/Robert Maybach: Schneeschuwandern im Mühlviertel in der Nähe von Bad Zell.

Radrunde Viehberg-Maltsch Nr. 906

Kondice: střední
panoráma: jednotlivé výhledy

Asfalt

Hraniční zážitky na Muzejní cestě Charakter: kopcovitá cyklotrasa po asfaltových cyklostezkách a klidných vedlejších silnicích.

Výškový rozdíl: cyklotrasa cca 500 m, lesní naučná stezka 100 m.

Na tuto nádhernou cyklotrasu byste si měli vyhradit trochu více času - nejen proto, abyste si mohli vychutnat nádhernou krajinu v tajemném Freiwaldském lese na hranici s Waldviertelem a Čechami, ale také proto, abyste mohli navštívit šest muzeí a velmi zvláštní sakrální památku na "Muzejní cestě Mühlviertel".

Přesněji řečeno, také historické železniční relikty u Kerschbaumu, kde koněspřežná železnice Linec - České Budějovice překonávala rozvodí mezi Dunajem a Vltavou. Z nádraží se na kole krátce vydáme podél trati na severní okraj Summerau, tam odbočíme doprava a přes železniční přejezd zamíříme na sever. Místy stoupáme a dojedeme do Zulissenu, kde odbočíme doprava.

Nyní sledujeme značení cyklostezky Grenzland a na druhé straně železniční trati dojedeme do obce Deutsch Hörschlag. Zde odbočíme doprava směrem na Rainbach. V Heiligenbergu se silnice do Kerschbaumu prudce odbočuje doleva - tam samozřejmě navštívíme obnovené nádraží koněspřežné železnice, které se nachází kousek vpravo od cyklostezky Grenzland. Ta se stáčí doleva a hned zase doprava, abychom přes Edlbruck a Eisenhut dojeli po horských nákladních a polních cestách do pohraniční osady Wullowitz.
hraniční osada Wullowitz.

Zde přejedeme hlavní silnici a vjedeme do obce Stiegersdorf, která leží na řece Maltsch, a tedy přímo na českých hranicích. Zde odbočíme vpravo a zamíříme do údolí do obce Leopoldschlag Markt. Pokračujeme podél živého Maltsche - kolem starých lomů a starého kostela Zettwing na české straně - do Mairspindtu.

Zde odbočíme doprava a zamíříme do pěkné "muzejní vesnice" Windhaag, kde můžete navštívit Mühlviertler Waldhaus, skanzen Handwerkshaus Stegwagner, benátskou pilu Felbermühle a skanzen Hofwieshammer; krátké odbočky vedou k Untere Leithenmühle na Hängerbachu v Rimetschlagu a k tesařskému domu Lackinger v Pieberschlagu, kde je také "žulová zahrada" a zajímavá lesní naučná stezka.

Nejlepší je zůstat zde jeden nebo dva dny a ponořit se do světa starých řemesel. Poté načerpáte pohonné hmoty na druhou část trasy: zpět do Mairspindtu, nyní odbočte doprava a po cyklostezce Grenzland stoupejte přes údolí Maltsch směrem na Sandl. Zvláště romantický úsek trasy začíná u jednovrstvých statků Unterwald, který vede téměř neprostupným lesem - zčásti po asfaltu, zčásti po šotolinové cestě.

Tma se opět zvedá až v Hacklbrunnu: na kole dojedeme až do vesnice Sandl v nadmořské výšce 927 metrů. Tam odbočíme doprava směrem na Freistadt. Nyní se musíme asi 8 km spokojit s frekventovanou hlavní silnicí - alespoň je to většinou po rovině nebo z kopce.
většinou po rovině nebo z kopce. V Oberrauchenödtu odbočíme doprava a šlapeme až k pozdně gotickému kostelu svatého Michala. Je to jeden z nejstarších kostelů v Mühlviertelu a má krásný gotický křídlový oltář. Za Mitterbachem sjedeme na kole zpět do údolí.

Odtud odbočíme vlevo směrem na Heinrichschlag a Grünbach. Odbočíme doprava na Windhaag, ale krátce nato odbočíme doleva na Lichtenau a Rainbach. V této pěkné obci opět přejedeme hlavní silnici Linec - Budějovice, na kole sjedeme do údolí Rainbach a na druhé straně vystoupáme do Summerau.

Trasa: Summerau - Windhaag 24 km, do Sandlu 12 km, zpět do Summerau 26 km.

Pěší túra: Lesní naučná stezka u Windhaagu 1-2 h (dojezd na kole do Pieberschlagu cca 2 km).

Občerstvení: Hostince ve všech větších městech na trase.

Trasa: Summerau - Windhaag 24 km, do Sandlu 12 km - Summerau 26 km.