U peti lip

Kondice: střední
panoráma: jednotlivé výhledy

Asfalt, štěrk, suť

Okružní trasa k drobným sakrálním památkám kolem Spitalu am Pyhrn. Na této cestě se setkáte se starobylým cechem kovářů specializovaných na výrobu kos, který byl kdysi určující pro hospodářský a kulturní rozvoj našeho údolí. Tuto okružní procházku začnete návštěvou bývalého barokního kolegiátního kostela ve Špitále nad Pyhrnem, Dom am Pyhrn.

Poté vyjdete z kláštera přes vnitřní nádvoří a na parkovišti odbočíte doleva doprava ke klášternímu rybníku a do ulice Anzwiesenallee. Na konci aleje odbočte doprava přes most a pokračujte po silnici doleva.

Po asi 250 metrech dojdete po pravé straně k Mariensäule.
Mariensäule darovali v roce 1727 manželé Georg a Susanna Clara Hirzenbergerovi, kteří zde vyráběli kosy.

Nyní pokračujte po silnici kolem trafostanice a dojdete k pěti lipám. Nemůžete je přehlédnout, po levé straně silnice je jen těchto pět lip a pod nimi sloup se skříňkou postavený v roce 1845.

Pokračujte po silnici kolem Edthoferova kříže do Schlagedlu. Naproti rekreačnímu statku Schlagedl se nachází kaplička u cesty, obnovená v roce 1985 a známá jako Schlagedlská kaple. Údajně zde bylo během třicetileté války pohřbeno 35 sedláků.

Nyní pokračujte po silnici směrem na Gleinkersee, projeďte pod dálnicí a na křižovatce odbočte doleva do kopce. Na křižovatce směrem na Roßleithen najdete kapli Erlerkapelle. Kaple postavená v roce 1834 je známá také jako kaple Pyhrnerkogel.

Nyní nepůjdete po silnici do Roßleithenu, ale odbočíte doprava k rekreačnímu statku Pyhrnerkogel. Nyní jděte po silnici až na její konec a pak pokračujte po polní cestě, dokud opět nenarazíte na silnici, po které půjdete rovně až k autobusové zastávce Seebachhof. Zde se nachází kaple Reitbauern, postavená v roce 1860.

Na hlavní silnici odbočte doprava, za pilou a za mostem, ale ještě před dálničním mostem, odbočte doprava na konec cesty a poté se dejte polní cestou podél potoka. Až se opět dostanete na silnici, odbočte vlevo a pak vlevo pod dálnici a hned zase vpravo směrem na DANĚ.

U dalšího statku uvidíte blokový sloup Tischler in der Au. Nyní pokračujte k továrně na dveře DANA. Těsně před ní odbočte doleva a na konci továrny doprava a pokračujte po silnici přes Garstner Eck k železničnímu podjezdu. Projděte podchodem vpravo a pak hned opět vpravo. Asi po 500 metrech přijedete k hlavní silnici a odbočíte doprava směrem na Spital am Pyhrn.

Krátce poté najdete u hlavní silnice kapli Podkova. Pokud budete pokračovat v chůzi, dojdete jen o chvíli později ke kapli Hofbauerkapelle naproti Gasthaus Grundner. Tam odbočte doprava a pokračujte podél železnice do centra Spital am Pyhrn a k výchozímu bodu.

Podél železnice se dostanete do centra Spital am Pyhrn.
výchozí bod: Klášterní kostel v centru Spital am Phyrn
cílový bod: Klášterní kostel v centru Spital am Phyrn

další informace:
  • okružní cesta
  • možnost zajistit stravu

dosažitelnost / příjezd

Parkoviště na Klášterním náměstí v centru městečka Spital pod Pyhrnem.